Sidevisninger i alt

mandag den 27. august 2007

Mandalselva uke 34 2007 Del 1.

Da er det igen blevet hverdag, hjemkommet fra et fantastisk fiskeri ved Mandalselven.
Havde lejlighed på Usland, ved Lars Vatne, sammen med min ven Stefan fra Tyskland.
Uheldigvis havde Sørlandet i dagene optil vores ankomst et større regnvejr, som holdt de første dage vi var der. Hvilket gjorde at elven gik RIGTIG stor. 242Kbm.

Vi var lidt skræmte af den store vandføring så tog et smut på sone 4 det første døgn.
Så flere store laks vise sig deroppe, men vores fluer ville de ikke have.
Snakkede en del om de næste dage, om skulle vi blive på sone 4, tage en uge på sone 3 eller prøve Tovdalselva ????

Det blev så til at vi søndag middag købte ugekort til sone 3 og så måtte vi jo få det bedste ud af det!

Da vi havde holdt middagspause samlede vi grejet og drog til elven. Jeg havde den der fornemmelse af fisk i maven, og sagde til Stefan at idag var alt ligemeget hvad jeg gjorde, jeg skulle fange laks! Man bliver så dejlig rolig af den fornemmelse, så Stefan gik bare igang med fiskeriet først med flue og så med orm på det lille stræk vi havde fundet. Jeg sad bare og tog et par billeder og drak kaffe, og ellers nød at det ikke lige regnede!

Nå men jeg skulle jo have den laks, så på med en for mig/Mandal stor flue og så til vandet.
3 kast tog en fisk fluen helt inde i egen side på lige line. Kunne mærke at der var fisk ved fluen så gjorde ikke noget. før fisken var vendt ud i strømmen og vægten trak linebugten ud af hånden på mig og så var der ellers dømt laksefight i den stærke strøm. Lækkert nu var min tur reddet.

en fin lille ikke så farvet hanlaks på 2,8 kg blev hængt i træet.












Så var der dømt KOS på klippen og resten af kaffen og et par choko bar røg ned. Mens Stefan fiskede videre.






Skiftede flue og så et nyt træk nedover. 3 kast og fluen blev taget hårdt ude i strømmen.
En rigtig god fight begyndte. Fisken viste sig ikke i overfladen og grundet den stærke strøm trak den godt nedstrøms klippen. fik den dog op til klippen igen og ville gerne have haft den udenom, for at få laksen ind i roligt vand og at kunne strande den i græsset. Men det ville den så absolut ikke. Stefan filmede, og laksen blev træt. men udenom klippen kunne jeg ikke få den. Hvergang jeg prøvede gik den ned under og jeg kunne mærke at linen gik på stenen så den måtte strandes på klippen. for alle tilfældes skyld stoppede Stefan videoen og stod klar med gaffen.
Den blev heldigvis ikke nødvendig for laksen gled fint ind og lå stille på klippen hvor jeg kunne lande den med et sikker greb om sproden.
Hvilken fisk en farvet han med stor krog 94 cm og 7,2 kg Yes! nu kunne det ikke blive bedre!



















































Så jeg gik "bare" rundt og tog billeder af mine fine laks og Stefan fiskede. Livet er bare skønt!

Efter en stund, begyndte solen at gå på held og jeg foreslog at vi skulle køre til Usland og prøve med mini Sunrays i mørkningen, hved vi før har haft god succes med. Hvilket Stefan var helt med på. så laksene på nakken og op til bilen.

Ingen folk på Usland SUPER!
Vi riggede til, med flyde liner og nylon. Havda egentligt ikke den helt store tro på at vi kunne trække fisk op fra den store vandføring, men det skulle da prøves. men ikke uden lidt lir, så mens jeg sendte Stefan og for at starte, skiftede jeg til min nyerhvervede Loop Blueline 11,6" #7
flyd og nylon og fandt en tube flue som jeg fik foræret ved Gaula, hvor den tog mange fisk i skumringen.

Gik op bagved stefan, og startede nedover med kortere underhåndskast da afstanden til Stefan ikke var mere end 20 M. Han plaskede en del for spey over venstre var nyt for ham og en del ekstra blindkast. Men hvis nu bare han kunne være heldig....
Men efter vel 20 meters fiskeri blev min flue taget voldsomt ude i strømmen. Det kunne da ikke passe....fisken var voldsom sprang flere gange og tonsede rundt derude i mørket og den lille lette stang var bukket helt sammen ned under håndtaget! men efter 10 minutter og 50 meter længere nede fandt vi et egnet sted at strande laksen.
6,8 kg og fluen sad helt nede i gællerne så den blødte kraftigt.
Hvilken aften 3 laks på under en times fiskeri og så på den anden aften i mega høj vandføring...










Det var nu blevet meget mørkt og vi var enige om at slutte fiskeriet for idag, og pakkede sammen. nu skulle de fejres!
Aftenfiskeriet d 19/8-2007 bliver ikke glemt de første år ;-)
Idet hele taget bliver fiskeriet 2007 nok aldrig så godt igen for det var helt usædvanligt godt for mig/os.
Fortsættes!

Ingen kommentarer: