Sidevisninger i alt

onsdag den 6. maj 2009

MIN STOR Å LAKS

Stor Å LAKS til admin. :-)


Idag var jeg heldig!!!!
Stor Å laks på 96 cm, 9,8 kg et rigtigt muskelbundt.
kl. 11.59 d. 06.05.2009 i Vestlig kuling, drivende skyer, 16 grader luft, vand? Stor Å Vest, sone 3. på et spot udpeget af John Balleby, sidste gang Erik og jeg gæstede Åèn.
Takker for den flotte gæstfrihed der hersker langs Åen. Laksen lige landet, efter en kanon fight med lange udløb. Helt frisk fra fjorden, med lus og løse skæl. Så blank og flot, og så kanon stærk et tykt muskel bundt. 96 cm. 9,85 kg. 53 cm om maven. 19 cm om halen. En rigtig tyk og fed DANSK maj laks. Flottere findes de ikke! Takker at ekstra kvoten blev frigivet fra 60 til 87 laks for HOF.

Ja den havde trukket helt godt i Owner krogene, men da begge kroge sad inde i munden på laksen var det ikke et problem at den ene slap under landingen. Laksen tog wobleren meget hårdt, ca. 1/3 ude fra modsatte bred og kvitterede straks med et langt udløb nedstrøms,
forbi et træ, jeg ikke kunne komme udenom for at følge laksen, så den måtte listes, for at komme tilbage til pladsen hvor den huggede. da jeg igen pressede den, tog den et sejt udløb helt ligeglad med at bremsen var nærmest blokeret, op i svinget hvor der ligger væltede træer og grene i vandet.
Så jeg måtte med vold og rystende knæ, trække den voldsomt kæmpende, halvt springende og piskende i overfladen, laks ned til mig igen. her kunne jeg så styre den så den ikke mere løb så langt væk. der var desvære ingen steder hvor jeg kunne håndlande laksen og blev derfor nødt til at gaffe fisken. og springe op ad den 2 meter høje skrænt, for at få fisken sikkert væk fra vandet. utroligt hvor lidt den vejede i de sekunder ;-) Men de efterfølgende 40 minutters gang med laksen på ryggen gav sved på panden.
Arkiv Model foto:
Arkiv Model foto af Erik A med laksen på ryggen , på vej hjem med fangsten.
Eriks laks fra Stor Åen (billdedet ovenfor), var ellers den flotteste laks, men desværre Erik, som du selv sagde... Soen synes jo bedst om egne grise. Og Min er FLOTTEST ;-)
Desvære alene på lakse tur, manglede jeg kraftigt min kameramand som var arbejds-ramt, så billederne er taget med selvudløser. Ingen "ryg billede, og ingen video eller action billeder fra fighten. Idethele taget ikke ret mange fotos. havde mere travlt med at beundre min flotte fangst.
Var alene ved Åen, bortset fra en jeg hilste på på modsatte bred. Så ingen at dele oplevelsen med på P-pladsen. Men telefonen glødede kort tid efter landingen, fantastisk hvad en billed MMS kan sætt igang af lykønskninger. Tak venner!
Henrik Bach og Henrik H J er taget derop idag, og jeg håber inderligt at de har held til at gøre noget vildt og fange en flot laks deroppe!





Helt fantastisk lynende blank maj laks Nysteget fra fjorden med lus på ryggen og løse skæl.
9,85 kg, 96 cm lang, 53 cm om maven, 19 cm om halen, vidner om en drømme tyk forårs laks.
Man er lidt meget glad ;-)

Ingen kommentarer: